اهمیت واحد R&D در کسب و کارهای گردشگری
edoct.ir - محمدرضا رشیدی - تحقیق و توسعه (Research and Development) یا به اختصار R&D در تمام صنایع و فعالیتهای تجاری و غیرتجاری وجود دارد. تحقیق و توسعه گردشگری نیز شامل اقدامات و فعالیتهایی است که شرکتها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید خود در حوزه گردشگری انجام میدهند.
اما ضرورت واحد تحقیق و توسعه در شرکت ها و کسب و کارهای گردشگری چیست؟ واحد تحقیق و توسعه چه نقشی در فروش و بازاریابی گردشگری دارد؟ اهداف تحقیق و توسعه در صنعت گردشگری چه هستند؟ اهمیت تحقیق و توسعه گردشگری در قرن جدید چیست؟ وضعیت تحقیق و توسعه گردشگری در ایران به چه صورت است؟ این مقاله را در وبلاگ سایت فروشگاه الکترونیکی تحقیق و توسعه گردشگری و هتلداری (ای داکت) ملاحظه فرمایید. مقالات و اخبار در حوزه گردشگری و هتلداری در این سایت مورد بررسی قرار میگیرد.
تحقیق و توسعه اغلب، اولین مرحله در روند توسعهی کسب و کار است. R&D به یک شرکت گردشگری این امکان را میدهد تا از رقبای خود پیشی بگیرد و جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. شرکتها در بخشها و صنایع مختلف از تحقیق و توسعه استفاده میکنند.
واحد تحقیق و توسعه نقش بسیار مهمی در موفقیت کاری دارد و به استقامت کسب و کار های گردشگری کمک میکند. تحقیق و توسعه، کشف دانش جدید درباره محصولات، فرآیندها، خدمات و بکارگیری دانش برای ایجاد محصول جدید، فرآیندهای کارآمد و خدمات جدید و توسعه یافتهای است که نیازهای بازار را پوشش دهی مینماید.
اصطلاح تحقیق و توسعه حدود سالهای ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، تحت عنوان واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکتها مشاهده شد.
این روند بطور گسترده با نوآوری شرکتها، دولتها، بخش عمومی و خصوصی مرتبط است. در قرن جدید، یک کسب و کار گردشگری بدون برنامههای R&D ممکن است نتواند به تنهایی فعالیت کند و مجبور شود برای نوآوری و ادامه حیات خود به روشهای دیگری مانند مشارکت و یا ادغام با شرکتهای دیگر متوسل شود و یا شاید در رقابت با سایر شرکت ها و رقبای خود در گردشگری جا بماند. شرکتها و کسب و کارهای گردشگری از طریق R&D میتوانند محصولات و یا پکیج های جدیدی را طراحی کرده و یا با نسخه جدید محصولات فعلی خود را نیز بهبود بخشند. واحد تحقیق و توسعه در یک شرکت از اکثر فعالیتهای عملیاتی که توسط آن شرکت انجام میشود، مجزا است. R&D به طور معمول با انتظار کسب سود فوری انجام نمیشود، اما در عوض انتظار میرود که به سودآوری بلند مدت یک شرکت کمک بسیاری کند. در ادامه این مقاله واحد تحقیق و توسعه در یک شرکت گردشگری را به طور کامل مورد بررسی قرار میدهیم.
تحقیق و توسعه (R&D) تاثير مستقيمی بر نوآوری، بهرهوری، كيفيت، سطح استاندارد زندگی کارکنان، سهم بازار و نيز ديگر عوامل موثر در افزايش توان رقابتي سازمانها دارد. واحد تحقیق و توسعه، قلب یک شرکت یا سازمان است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی و نوآورانه شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش و خواسته های مدیریت و رهبری گردشگری است. واحدهای تحقیق و توسعه در کسب و کارهای گردشگری باید جستجوگر تکنولوژی و نوآوری باشند.
"تحقیق و توسعه اولین مرحله از توسعه خدمات جدید و یا فرآیند تولید را تشکیل میدهد." فعالیت واحد R&D با اکثر فعالیتهای یک شرکت متفاوت است؛ زیرا سود فوری از آن حاصل نمیشود و باید در نظر داشت که عموما ریسک بیشتر و بازدهی نامشخصی در سرمایه گذاری را به همراه دارد. فرآیندهای تحقیق و توسعه برای دستیابی به سهام بیشتر بازار از طریق بازاریابی محصولات جدید بسیار مهم هستند. گروه توریزم تلنت Tourismtalent با این واقعیات به خوبی آشنا هستند.
همچنین زمانی که صحبت از نوآوری و توسعه محصول جدید یا پیشرفت و بهبود فرآیندهای تولید به میان میآید نیز نقش بخش تحقیق و توسعه بسیار حائز اهمیت است. بخشهای دیگر مانند بخش فروش و بازاریابی ممکن است با مسائل و مشکلات بیرون از شرکت مواجه شوند و با اینکه شرح فعالیتهای واحد تحقیق و توسعه از بخشهای دیگر جدا است، اما کارکردهایی دارد که آن را با بخشهای دیگر یک شرکت و یا یک سازمان مرتبط میسازد.
از R&D بعنوان وسیلهای (ابزار یا بخش) برای رشد و ترقی در آینده و حفظ ارتباط آنها در بازار شرکتها و کسب و کارها در نظر گرفته میشود. واحد تحقیق و توسعه شامل صرف هزینه برای منابع تحقیقاتی و آزمون روش ها به منظور تولید محصولات و خدمات جدید یا توسعهی روشهای جدید انجام کارهاست. تحقیق و توسعه گردشگری همچنین از تقویت محصولات و بهبود فرآیندهای موجود نیز پشتیبانی میکند. واحدهای تحقیق و توسعه با استفاده از دادهها، اطلاعات و دانش روز گردشگری میتوانند مسیر ترقی، رقابت و تقویت شرکت شما را نیز به دنبال داشته باشد. تیم توریسم تلنت نیز با راه اندازی فروشگاه تحقیق و توسعه گردشگری و هتلداری ای داکت در این راستا در کنار شما است و نیز برای راه اندازی، آموزش و مسیر بهینه به شما کمک میکند.
با وجود اینکه تحقیق و توسعه برای ایجاد فناوری جدید یا بهبود کسب و کارها روندی جدید یافته است که میتواند مزایای رقابتی را در سطح کسب و کار، صنعت و یا کشورها فراهم آورد، در حالیست که نتایج استفاده از آن نیز میتواند بسیار درخشان تر باشد، شاید بدین خاطر است که روند پیادهسازی آن کمی پیچیده و پر مخاطره است. استفاده از R&D برای پیشرفت و توسعه هر کسب و کاری لازم و ضروری است. بدون تحقیق و توسعه نمیتوانید جایگاه خود را در بازار هدف تثبیت کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید. تحقیق و توسعه صرف هزینه، وقت و ریسک بالایی دارد اما اطمینان حاصل خواهید کرد کاری که انجام می دهید درست است یا خیر، این یعنی هزینه و سرمایه شما را محافظت میکند.
اهداف واحد تحقیق و توسعه در کسب و کارهای گردشگری که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان میباشد، براساس اولویتها و نیازهای آن سازمان در یک چارچوب منسجم تدوین میگردند که میتوان برخی را به شرح زیر نام برد.
افزایش رقابت و انگیزه بقاء شرکتهای گردشگری را باید بر آن داشته تا فعالیت های خود را بر تولیدات اساسی و توانمندیهای محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایهگذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوری های تکنولوژیک، استخدام نیرو میباشد. انجام تحقیقات در سازمان ها با هدف حمایت از نوآوری صورت میگیرد و فعالیت های تحقیق و توسعه باید فرصت های کسب و کار جدیدی نیز خلق کرده و یا کسب و کارهای فعلی صنعت را متحول نماید.
طبق آمار در ایران کمتر از 2 درصد ا ز مراکز، شرکت ها و کارخانه های صنعتی دارای واحد تحقیق و توسعه می باشند. این آمار در حوزه گردشگری به صفر نزدیک است، این در حالی است که شرکت ها و موسسات بزرگ صنعتی در دنیا بالغ بر یک سوم (30 درصد) از درآمد خود را به پژوهش و تحقیق برای توسعه اختصاص میدهند، طبق مطالعات و برآوردهای انجام شده، در برخی از نقاط جهان، شرکتهای بزرگ گردشگری و حتی کسب و کارهای خرد گردشگری از واحدهای تحقیق و توسعه بهره مند هستند و یا آنرا به شرکتها و شبکههای معتبر تحقیق و توسعه گردشگری و هتلداری برونسپاری کردهاند.
در فهرست اعلامی 50 شرکت برتر در بخش تحقیق و توسعه به صورت کلی و همه صنایع، 20شرکت آمریکایی، 18 شرکت اروپایی و 9 شرکت ژاپنی و 3 شرکت متفرقه وجود دارد و با نگاهی به این آمار به خوبی متوجه می شویم که چرا آمریکا و ژاپن همواره از بهترین نوآوران و تولید کنندگان علم و دانش محسوب می شوند.
اهمیت R&D در کسب و کار
اجرا و مدیریت فعالیتهای تحقیق و توسعه در کسب و کار گردشگری مزایای فوقالعادهای را به همراه خواهد داشت. فعالیتهای تحقیق و توسعه به طور کلی به شما امکان میدهند تا در شرکت خود محیطی ایجاد کنید که فرآیندهای تولید محصولات و خدمات خود را به دقت مورد بررسی و نقد قرار دهید. بنابراین تحقیق و توسعه میتواند انعطافپذیری و توانایی شما را در ادغام مفاهیم و توسعه فرآیندهای جدید گردشگری و فعالیت های اجرایی افزایش دهد. از این رو تحقیق و توسعه به شرکت شما امکان را میدهد تا بتواند خود را از طریق روشهایی کارآمد با تغییرات و نوسانات موجود در بازار بر تلاطم و شکننده گردشگری تطبیق دهد.
برخی از مزایای دیگر استفاده از تحقیق و توسعه شامل موارد زیر است:
از طریق توسعه فعالیتها R&D، شرکت ها میتوانند محصولات و خدمات جدیدی که خلق کرده اند را ثبت ایده کند. این امر میتواند به شما در دستیابی به مزیتهای رقابتی پایدار کمک کند و کسب و کار شما را در موقعیت مطلوبی در بازار قرار دهد و بدین طریق میتوان میزان فروش خود را نیز افزایش داد.
کسب و کارهای می توانند از فعالیتهای R&D در جهت کاهش هزینههای تولید و بهبود فرآیندهای تولید خود استفاده کنید. شما همچنین میتوانید از طریق تحقیق و توسعه، فرآیندهای کم هزینهتری را برای تولید خدمات خود ابداع کنید و آنها را با قیمت رقابتیتری در اختیار مشتریان خود قرار داده و بدین ترتیب حاشیه سود خود را نیز افزایش دهید.
هنگامی که شرکت ها به دنبال جمعآوری بودجه هستند، فعالیتهای R&D مدرک خوبی برای اثبات تواناییهای خود به سرمایهگذاران بالقوه هستند. با نشان دادن اینکه شرکت از ساختارهای صحیحی برای نوآوری در ارائه خدمات و یا تولید برخوردار هست، میتواند به سرمایهگذاران ثابت کنید که کشب و کار قابلیتهای لازم و کافی را برای سرمایهگذاری دارد. سرمایهگذاران به دنبال سرمایهگذاری در شرکتهایی هستند که از رویکردهای فعال و پویایی برای مدیریت مشاغل خود برخوردار هستند. سرمایهگذاری شما در R&D به آنها ثابت خواهد کرد که شما یکی از آن شرکتها هستید.
استعدادهای برتر نیز برای انجام کار به شرکتهای نوآورانهای مراجعه میکنند تا بتوانند مهارتهای خود را نشان دهند و کارهای مهیج انجام دهند. با انجام فعالیتهای موفق R&D میتوانید افراد با انگیزه و با مهارتی را به شرکت خود جذب کنید.
تحقیق و توسعه در قرن 21
اهمیت تحقیق و توسعه در میان عواملی که هر روزه به طور مستقیم با عملکرد اقتصادی خوب کشورهای نوظهور قرن بیست و یکم در ارتباط است خصوصا در گردشگری و هتلداری بسیار مشهود و ملموس است. در هر شرکت خوب و باتجربه، تحقیق و توسعه برای تقویت اهداف تجاری گردشگری اقداماتی را انجام میدهد و شرکت نیز با تولید محصولات و خدمات بهتر و نوآورانه و بهبود فرآیندهای عملیاتی و ارائه مشاوره تخصصی به سایر شرکتها و مشتریان میتواند به رشد اقتصادی چشمگیری برسد.
هر صنعت و کسب و کار قدیمی و نوظهور باید دائما در حال طراحی و گسترش دامنه محصولات خود باشد. این امر به دلیل تغییرات و توسعه مداوم فناوری و همچنین پیشرفت سایر رقبا و تغییر ترجیحات مشتریان در گردشگری بیشتر و بیشتر ضروری است و بدون داشتن برنامه منسجمی از R&D در کسب و کار گردشگری امکانپذیر نخواهد بود.
ما در این مقاله واحد تحقیق و توسعه گردشگری و هتلداری(R&D) در یک شرکت را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید تحقیق و توسعه شامل اقدامات و فعالیتهایی است که شرکتها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید انجام میدهند. برای پیشرفت در کسب و کار و تثبیت جایگاه خود در بازار باید از R&D استفاده کنید. گروه توریزم تلنت با بهره گیری از توان علمی، دانش و داده های واقعی میتواند همکار مناسب برای بخش تحقیق و توسعه شرکت شما و یا پروژه های شما باشد.
محمدرضا رشیدی