Loading...

درآمدی بر داده، اطلاعات، دانش و خرد در گردشگری

درآمدی بر داده، اطلاعات، دانش و خرد در گردشگری
edoct.ir - محمدرضا رشیدی - امروز در روزگاری زندگی می کنیم که که عصر انفجار اطلاعات خصوصا در حوزه گردشگری است. همه روزه با حجم وسیعی از داده‎ها و اطلاعات گردشگری پیرامون خود مواجه هستیم. اما حلقه‎ی مفقوده‎ی عصر ما دانش است.

edoct.ir

داده، اطلاعات، دانش و خرد در گردشگری

 DIKW: Data, Information, Knowledge, Wisdom in Tourism sector

  • امروز در روزگاری زندگی می کنیم که که عصر انفجار اطلاعات خصوصا در حوزه گردشگری است. همه روزه با حجم وسیعی از داده‎ها و اطلاعات گردشگری پیرامون خود مواجه هستیم. اما حلقه‎ی مفقوده‎ی عصر ما دانش است.
  • داده (دیتا) - Data

داده‌ها نمادها و سیگنال‌های ضبط ‌شده (گرفته‌شده و ذخیره‌شده) هستند و دارای معنای خاصی نیستند.

داده ها گروهي از نمادها،‌کلمات، اعداد، نمودارها و حقايق گسسته و بي مفهومي هستند که رخدادها را نشان مي دهند.

داده ها حقايقي هستند که از طريق مشاهده و‌تحقيق بدست مي آيند. مواد خامي که هنوز پردازش نشده اند مانند آمار گردشگری، تاريخ و مقدار يک صورتحساب، تعداد پرسنل یک شرکت گردشگری،‌ جزئيات ليست حقوق کارکنان بخش گردشگری. در مثال ساده تر ؛ تاريخ تولد مشتریان گردشگری در ابتدا در برابر سن آنها يک داده محسوب مي شود که براي استفاده پس از پردازش و اعلان سن آنها به اطلاعات بدل مي شوند.

  • نمادها شامل کلمات (متن یا کلام)، اعداد، نمودارها و تصاویری (بی‌حرکت یا متحرک) هستند که بلوکهای ارتباطی هستند.
  • سیگنال‌ها شامل سنسور و یا خوانش حسی نور، صدا، بو، مزه و لمس می‌باشند.

به عنوان نماد، داده ذخیره معنای ذاتی و به نمایندگی محض می‌باشد. هدف اصلی داده‌ها برای ضبط فعالیت‌ها و موقعیت‌ها، تلاش برای گرفتن تصویر درست و رویداد واقعی می‌باشد.

داده های گردشگری خود به خود و تنهایی ارزشی در تصمیم‌گیری ندارد.

تعریف داده از دیدگاه دیگران:

  • داده‌ها توسط سکانس‌های علائم یا نمادها ارائه می‌شوند.

Hoppe, Seising, Nurnberger, & Wenzel, (2011)

  • داده‌ها به عنوان جریانی از نمادها درک می‌شوند.

Jankowski & Skowron, (2007)

  • داده‌ها موجودیت‌های نمادین اولیه می‌باشند.

Zins, (2007) citing Belkin & Roberstson, 1976, and Blair, (2002)

 

  • اطلاعات - Information

اطلاعات گردشگری پیامی است که حاوی معنی، مفهوم یا ورودی مربوط (دارای ارتباط با یکدیگر و سازماندهی‌شده)، برای تصمیم‌گیری در گردشگری و یا عمل (عکس العمل) می‌باشد.

اطلاعات گردشگری، داده هاي پردازش شده و حقايقي با مفهوم در چرخه صنعت گردشگری هستند که به توصيف و تعريف داده ها مي پردازند و توسط گيرنده پيام درک و تفسير مي شوند.

در واقع داده ها با افزودن۵ ويژگي شامل زمينه (Context) ، طبقه بندي (Categorization) ، محاسبه (Calculation) ، اصلاح (Correction) ، و جمع شدگي (Condensation) ، به اطلاعات تبديل مي شوند.

اطلاعات از منابع فعلی (ارتباط) و تاریخی (داده‌های پردازش‌شده یا تصویر بازسازی‌شده) دریافت می‌گردند.

در اصل هدف از اطلاعات، کمک به تصمیم‌گیری و یا حل مشکلات یا تحقق یک فرصت است.

تعریف اطلاعات از دیدگاه دیگران:

  • اطلاعات، معنی و مفهوم داده شده است.

Hoppe, Seising, Nurnberger, & Wenzel, (2011)

  • اطلاعات، معنا و مفهوم تأمین می‌کنند.

Zins, citing Donald Kraft (2007)

  • اطلاعات، ارتباط مفهوم و انسان است.

Zins, 2007 citing Holmes (2007)

 

  • دانش – Knowledge

امروزه دانش را به عنوان مهمترين منبع نوآوري، بهره وري انسانها و در نهايت رشد و بقاي سازمان مي شناسند. در منابع علمي معتبر نيز دانش را آميخته اي از نظرات تجربيات، تئوري ها، الگوها، مهارت و سرمايه هاي اطلاعاتي تعريف مي کنند. دانش گردشگری نیز برگرفته از تجربیات، تئوری ها و اطلاعات هدفمندی است که برا بهره بیشتر در تصمیم گیری به وجود می آیند.

دانش عبارت است از

  1. معرفت یا شناخت (شناخت چه؟)
  2. ظرفیت و توانایی عمل (شناخت چگونه؟)
  3. فهم و ادراک (شناخت چرا؟)

که ساکن است یا در ذهن یا مغز وجود دارد.

هدف دانش، بهترکردن زندگی ما است.

در زمینه گردشگری، هدف دانش ایجاد یا افزایش ارزش برای صنعت، کسب و کارها و کلیه ذینفعان آن است.

خرد يا بينش در برگيرنده مباني، اصول و الگوي اوليه براي فهم و به کارگيري دانش مناسب براي يک منظور خاص يا معين است. به عبارت ديگر دانش روش پياده سازي و استفاده از اطلاعات و پاسخي براي سئوال چرا (Why) است. ارتباطات براي اينکه از اطلاعات تهيه شده استفاده شود بايد آن را در اختيار کاربر قرار داد و اين انتقال از طريق مفهوم ارتباطات انجام مي شود. ارتباط چندين شکل مختلف دارد مانند مکالمه حضوري، مکالمه تلفني، ملاقاتهاي رسمي، نامه ها و گزارش ها

 دانش زمانی حاصل می‌شود که داده‌ها و اطلاعات شناخته شوند و روابط بین اطلاعات مشخص و درک شود.

دانش را می توان به عنوان یک درک روشن و مشخص از یک موضوع یا یک شیء یا درک یک واقعیت خاص تعریف کرد. در اصل ، این محتوا است که در ذهن ما جای می‌گیرد. بنابراین روند دستیابی به دانش از طریق تفسیر ما از اطلاعات (معنا و مفهوم) است. روند تحول اطلاعات به دانش، از طریق یادگیری و تفسیر انسان صورت می‌گیرد.

دانش در محدوده زمانی خود نمی‌تواند غلط باشد، و دانش غلط، به اطلاعات تبدیل خواهد شد.

تعریف دانش از دیدگاه دیگران:

  • دانش، تخصص انسانی است که در ذهن شخص ذخیره می‌شود و از طریق تجربه و تعامل با محیط پیرامون شخص به دست می‌آید.

Brodie & Brodie, (2009) citing Sunasee & Sewry, (2002)

  • دانش شامل سفارش‌دادن یا پیونددادن اطلاعات در یک چارچوب از قبل موجود در فهم انسان است.

Segundo (2002)

  • خرد – Wisdom

خرد، بینش یا حکمت، مجموعه چندین دانش تجمیع‌شده و درستکار می‌باشد.

همچنین خرد دانش عمیقی را شامل می شود که مستلزم دلایل پیش فرض است. اساساً مفروضات مبتنی بر حقیقت(معرفتی) و مبتنی بر ارزش(بدیهی) و ساخته شده براساس فرضیات استدلال‌شده، هستند.

خرد از تجمیع دانش بوجود آمده و از نظر عموم جامعه(سازمان)، به رفتار مناسب و ارزشمند، ختم خواهد شد.

یک فرد آگاه  و خردمند، کسی است که اعتقاد واقعی درست یا اعتقادی موجه و متکی به واقعیت داشته باشد. با این حال دانشمندبودن یکی از مؤلفه‌های خرد است و دیگری نمایش عقاید بی‌سروصدا در مورد رفتار زندگی است.

خرد ساختاری از کثرت دانش است، پس بسیاری افراد متکبر خواهند شد.

محمدرضا رشیدی

  • دکتری مدیریت کسب و کار DBA
  • کارشناس ارشد مدیریت گردشگری

منبع مورد استفاده:

https://www.researchgate.net/publication/236870996

0
نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - تقاضامند است مطالب را به فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
    برند ها
    آمار
    • تعداد کالا: 186
    • بازدید امروز: 74
    • بازدید دیروز: 154
    • بازدید کل: 51549